Monday, February 21, 2011

Salji Turun Lagi

Hari ini salji turun dengan lebatnya di Seoul.

Namun, Salim, dengan seluar pendeknya masih setia di pangkin rumahnya. Entah kenapa sejak dari kecil, Salim sukakan salji.

Bertemankan gumpalan salji yang semakin membukit, Salim merenung jauh ke rumah kecil bertentangan dengannya.

Melihat Aisha yang baru pulang dari hospital.

Baru-baru ini Aisha ditimpa kecelakaan. Kereta yang dipandunya terbabas dan terjatuh gaung. Ajaib dia masih dapat hidup, namun jantungnya cedera teruk. Hanya pemindahan jantung dapat menyelamatkan nyawanya.

Nasib tidak menyebelahi Aisha, tiada penderma yang sesuai dengannya buat masa itu.

Dan keajaiban berlaku lagi. Seorang penderma organ telah mendermakan jantungnya hanya untuk Aisha, dan Aisha terselamat.

Lemah, namun Aisha masih mampu tersenyum setelah pulang dari hospital. Salim gembira melihat kepulangan Aisha. Perlahan-lahan dia menyentuh dadanya dan memejamkan matanya.

***

Aisha pandang halaman rumah yang bertentangan dengannya. Kosong. Rumahnya kosong, halamannya yang tidak dibersihkan dan pangkin yang penuh dengan salji.

Pelik. Selalunya pada masa itu pasti akan ada seorang lelaki di pangkin rumah itu. Menikmati gumpalan salji yang jatuh dari langit.

Dan entah kenapa, Aisha merasakan salji yang turun pada hari itu indah dan sangat menyelesakan. Biarlah salji turun lagi.

Aisha pegang dadanya, jantung barunya berdegup dengan harapan baru.

Biarlah salji turun lagi.

fin.

No comments: