Monday, January 24, 2011

" Saya nak protek awak! "

Sumaiyah ada kawan yang cool.

Rambut cacak ke atas. Pakai jeans skinny. Berkaca mata hitam. Kawan Sumaiyah memang cool.

Lagi-lagi kawan Sumaiyah adalah seorang yang sangat bersifat pelindung. Kata atuk Sumaiyah, keluarga kawannya berasal dari keturunan kesatria King Arthur, oleh itu semangat kesetiakawanan dan kekeluargaan dalam diri kawan Sumaiyah memang mendalam.

Itu kata atuk. Kalau atuk tipu, maka kiranya Sumaiyah pun tipu lah juga.

****

" Saya nak protek Sumaiyah! "

Jelas kawan Sumaiyah ketika ditanya cita-cita semasa kecil. Bukan senang seorang budak berumur 7 tahun untuk memikirkan cita-cita yang logik difikirkan akal. Jadi selaku seorang cikgu, rasanya cita-cita tu boleh kira pakai agak-agak sweet dan menarik.

Tapi gelak juga satu kelas selepas mendengarnya.

****

" Saya nak protek awak! "

Kata kawan Sumaiyah pada umur 18 tahun. Kali ni dah kurang nampak comel. Cuma masih ada iras-iras sweet dan potensi dapat penampar kalau diajukan pada masa yang kurang tepat. Contohnya masa-masa seperti Sumaiyah datang bulan dan Sumaiyah lapar.

Tapi Sumaiyah senyum juga mendengarnya.

****

" Saya nak protek awak! "

Katanya lagi ketika ibu bapa Sumaiyah meninggal di dalam kemalangan yang tragis ketika Sumaiyah berumur 23 tahun. Kali ni memang sumpah terharu.

Sumaiyah menangis dan memeluk rakannya itu.

****

" Saya nak protek awak! "

Katanya lagi ketika dia menyarungkan cincin pada hari perkahwinan mereka. Ada rakan-rakan yang memandang buat-buat angkat call sebab terharu dengan sifat romantis pasangan ini.

Dahi Sumaiyah dikucup lembut.

****

" Saya nak protek awak dan dia! "

Katanya ketika menyambut kelahiran anak sulung mereka ketika berusia 33 tahun.

Baby ketawa. Sumaiyah tersenyum.

****

30 tahun kemudian, selepas 6 tahun bergelut dengan kanser, di atas katil dia memegang jari Sumaiyah dan mengucapkan kata-kata itu.

" Saya nak protek awak. "

63 tahun hidup. 60 tahun kenal. 33 tahun berkahwin. Dan dia tak pernah lupa dengan janjinya pada Sumaiyah.

Sebab dia sentiasa protek Sumaiyah.

fin.

2 comments:

say- O said...

ok, nak buat2 angkat call jugak ah.

ismeth said...

fuck..bpk best.