Saturday, January 8, 2011

Pendekar Bertiga (bhgn 1.0)

Malam ni memang seram-seram kuku. Gua dengan dua orang sahabat gua, Palie dan Ismeth walau macam mana pun dah ambil langkah nekad. Pertapaan harus dijalankan juga. Nak pula kami sekarang tengah berguru dengan mahaguru silat agung, Pendekar Ijan.

Menurut arahan mahaguru, kami bertiga terpaksa bertapa di kawasan perkuburan yang terletak berhampiran dengan warung makan Kak Leha. Bukan apa, bertapa memang lah bertapa, makan kena juga, tegas Ismeth pada kami berdua.

" Ingat ya kawan-kawan. Walau apa pun yang datang semuanya hanyalah COBAAN! " tegas gua pada dua sahabat gua yang baru-baru ni fail dalam program bertapa bahagian satu.

Palie fail semasa disuruh bertapa di dalam telaga berhantu. Baru nak masuk kepala tersangkut bucu telaga. Ismeth pula tak tahan bertapa di rumah kosong dek sebab terlupa membawa bekal makanan.

" Jadi marilah kita sama-sama memulakan pertapaan dengan berzikir dan ingat kepada Tuhan. " kata gua pada Palie dan Ismeth.

****

Hampir 2 jam selepas itu, kelihatan Pendekar Ijan meluru laju ke arah kami bertiga. Gua selaku sahabat yang paling matang menenangkan kawan-kawan gua, bahawa itu hanya COBAAN semata-mata.

" Anak-anak, tolong pakcik anak-anak. Anak saudara pakcik baru saja diculik kumpulan samseng Say O! " kata Pendekar Ijan dalam nada secemas mungkin.

Mendengar perkataan anak saudara Pendekar Ijan membuatkan gua terliur sejenak. Ya, siapa boleh lupa gadis kacukan Inggeris-Melayu yang punya mata cantik itu?

" COBAAN!! " tegas Palie dan Ismeth menyedarkan gua dari lamunan. Ini tak boleh jadi ni. Gua nyaris-nyaris terpedaya dek halusinasi ini. Gua kena lebih teguh!

" Aduhhhh! Ini bukan cobaan! Ini betul-betul kejadian! " tegas halusinasi yang tampak agak berang dengan kami bertiga yang mengabaikannya buat kali pertama.

" COBAAN! " kami bertiga menguatkan suara. Dengan cobaan ni kita tak boleh kasi muka. Kalau kasi muka mulalah nak naik kepala. Ismeth mula merenung tajam halusinasi berkenaan.

" Aduh!! Sudah aku bilang, ini bukan cobaan! Ini betul-betul! " tegas Pendekar Ijan sambil menghentakkan kaki di atas tanah.

" COBAAN!! " suara kami kian bertambah yakin. Hajat kami untuk menghabiskan pertapaan dan mengalahkan halusinasi ini kian berkobar-kobar dalam jiwa.

" Papanye, kenapa ni papanye?? " kata Wawa, isteri Pendekar Ijan yang muncul secara tiba-tiba di sebelah Pendekar Ijan. Peh, ini bukan calang-calang punya halusinasi ni. Jenis halusinasi yang stail datang bawa bini ni memang halusinasi kelas tertinggi. Kami bertiga kena lebih bersiap sedia.

Setelah diterangkan oleh Pendekar Ijan, Wawa mengalihkan perhatian pada kami bertiga. Kami sudah siap sedia. Tenaga dalaman sudah dipertingkatkan untuk mengelakkan sebarang masalah.

" Anak-anak, ini bukan cobaan! Ini betul-betul! " kata Wawa. Tugas halusinasi primer nampaknya telah dialihkan pada bini Pendekar Ijan.

" COBAAN!! " kata gua dan rakan gua. Ismeth cuba meningkatkan tenaga dalamannya dengan membuat gaya ala-ala Buddha. Saling tak tumpah kalau gua tengok dari tepi.

PANG! PANG! PANG!

Satu-satu penampar hinggap di pipi kami. Kali ini bukan dari Wawa. Kali ini dari orang gaji mereka pula, Makcik Fatin.

Ini kali pertama gua nampak halusinasi bawa orang gaji. Memang jenis cobaan tahap tertinggi.

PANG! PANG! PANG!

Lagi sekali kami disepak.

" Kepala hotak lu cobaan! Ini betul-betul lah gila! Anak saudara pendekar, gadis kacukan Inggeris-Melayu yang bermata cantik itu sudah diculik samseng kumpulan Say O! " tegas orang gaji, Makcik Fatin.

Menyedari pipi Ismeth yang sudah mula merah, gua mula rasa macam dalam filem Inception. Yang mana satu mimpi, yang mana satu realiti? Terus gua putarkan gasing gua yang gua jadikan pedoman kalau-kalau gua tersangkut dalam mana-mana mimpi dan dipaksa menceritakan rahsia kacak gua.

Gasing berhenti. Jelas sekali ini bukan mimpi!

" Ceh! Siapa yang berani menculik gadis kacukan Inggeris-Melayu yang bermata cantik tu? " tegas gua, tiba-tiba emo.

" Kawan-kawan! Mari kita pergi hentak orang! " ajak gua. Ismeth dan Palie turut bersemangat.

Malam ni gua dan kawan-kawan gua berhajat mahu laukkan kumpulan samseng Say O.

Pendekar Ijan, bini pendekar Wawa dan orang gaji Makcik Fatin hanya mampu melihat kami dengan rasa kagum.

to be..

3 comments:

say- O said...

yeah, lama dah tak baca crita ngarut camni

Anonymous said...

taraf aku orang gaji je rupanya selama ni. hurm...

izan_muslimin said...

ceh...cite pndekar bujang lapok...

haha...tu pun nkb'kira ke fatin...