Tuesday, March 22, 2011

Aku, Dia dan Cassandra


Aku duduk di hentian bas dek kepenatan yang menimpa-nimpa. Bow yang aku pakai sejak pagi tadi aku longgarkan. Lemas dek kerana trakeaku dihimpit ketat oleh ikatan bow itu.

Rokok Marlboro yang aku baru beli tadi aku sedut dan terus sedut.

Riuh meriah rumah Cassandra masih belum habis. Masih berduyun-duyun tetamu datang untuk mengucapkan tahniah pada Cassandra.

20 tahun aku kenal Cassandra. Hari ini hari gembira buat dia. Hari sedih buat aku.

20 tahun aku menyimpan perasaan pada Cassandra dan akhirnya semua ini aku simpan dalam hati aku.

Aku sedut asap rokok jauh ke paru-paru aku dan helakan nafas dan asap itu. Aku harap asap itu mampu terbang jauh ke kaki langit, membawa pergi rasa hati aku jauh ke horizon.

" Saya rasa perkahwinan adalah sesuatu perkara yang membosankan. "

Tiba-tiba gadis dengan mata mungil di sebelahku memulakan bicara. Aku memandang sipi wajahnya. Rokok di mulut masih tegar menghasilkan kepulan putih.

" Sebab saya terpaksa memakai kasut tumit tinggi yang menyeksakan ini selama sehari dan berpura-pura tersenyum. Padahal ianya sangat menyakitkan. "

Katanya lagi sambil tersenyum.

Aku membalas senyumannya. Bisikku dalam hati, biarlah hari ini kita kecewa. Kerana tuhan itu kadangkala menyediakan kegembiraan infiniti pada hari esok.

fin.

1 comment:

shandye. said...

sebenarnya siapa yang kecewa;
kau atau cassandra?