Saturday, September 10, 2011

Satu Sonata Klasik

Bab 1

Kisah Fadhli dan Farah bukan satu kisah yang menarik setaraf dengan Hamlet, Romeo dan Juliet hatta Julius Caesar sekalipun.

Suatu kisah cinta yang tidak mustahil untuk kita ramal. Tidak mustahil untuk kita teka ke mana perginya. Suatu kisah cinta yang tak perlu ada bola kristal dari nenek jubah hitam dalam khemah gipsi untuk kita tahu kesudahannya.

Aku tipu.

Kalau ada nenek dan bola kristal itu, walaupun sedikit menakutkan (Farah tidak suka warna hitam), mungkin kesudahan kisah ini kita dapat lihat.

Dan mungkin, kalau ada nenek dan bola kristal, Farah dan Fadhli tidak akan jatuh cinta.

****

Dari cerita orang di sana, dan dari saksi yang melihat, petang itu awannya mendung. Anginnya sepoi-sepoi bahasa yang kian minit kian meningkat naik lajunya. Dari jauh dengar sayup-sayup bunyi guruh, atau mungkin bunyi motor Arif yang mahu ke kelas sebelum hujan mencurah.

" Palie bangun. " sapa Ismeth. Tegas dalam kemeja putih bertali leher hitamnya.

Pin! Pin! Bunyi hon motor Arif dari jauh.

" Palie, bangun. " sapa Ismeth lagi. Kali ni lebih tegas sambil menyarungkan kasut kulit hitam yang dibeli di Petaling Street minggu lepas.

" Palie, baik lu bangun. Gua nak pergi kelas ni. Kain kat ampaian tu siapa yang nak ambil kejap lagi? " terang Ismeth panjang lebar berserta dengan logiknya sekali.

Barangkali kerana logik Ismeth atau bunyi hon motor Arif yang membingitkan, Fadhli bangun dari tidur petangnya, menyarung baju Angry Bird, dan bergegas ke tandas untuk membasuh muka.

Keluar dari tandas, dia berdiri di ruang koridor yang menghadap jalan raya sambil memandang langit.

" Nak hujan ni. " logik Fadhli.

Berbekalkan seluar pendek dan baju Angry Bird, Fadhli gagahkan juga badan yang lesu ke ampaian yang berhampiran.

Kalaulah Fadhli tahu Fadhli akan berjumpa dia, baik saja kalau dia tak pakai baju Angry Bird tu.

Sangat memalukan.

to be..

No comments: