Thursday, September 29, 2011

Satu Sonata Klasik


Bab 3

5 tahun selepas itu, Fadhli dan Farah berkahwin.

Tiada siapa yang menjangkakan itu akan terjadi. Ismeth, teman sebilik Fadhli tak pernah menjangka, teman sebiliknya akan berkahwin dengan seorang gadis seganas Farah. Aisyah, kawan baik Farah sejak kecil tidak pernah menjangka Farah akan berkahwin dengan seorang lelaki yang seserius Fadhli.

Namun, ketika berdiri di atas pelamin, menghadap pasangan itu, Ismeth dan Farah hanya mampu tersenyum mengenangkan takdir yang menemukan mereka. Dan melihat kepada Farah dan Fadhli, takdir pastinya tersenyum juga memandang mereka seolah-olah berbisik ; "Ini merupakan salah satu masterpiece aku".

****

3 tahun selepas perkahwinan, mereka dikurniakan seorang cahaya mata. Lelaki. Iskandar Zulkarnain diberi nama. Mengenangkan nama seorang pahlawan Islam yang berani kata Fadhli, sangat ironi jika melihat keadaan Fadhli sendiri.

Namun kisah cinta ini tak berakhir di situ. Mereka hidup bahagia selama 5 tahun, 10 tahun, 20 tahun.

Namun, tak seperti kisah cinta di dalam novel kanak-kanak, kisah cinta ini malangnya tak berakhir dengan bahagia selama-lamanya.

Dan, di saat inilah aku berharap ada nenek tua berbola kristal yang dapat meramal masa depan. Kalau ada dia mungkin Fadhli dan Farah tak bertemu.

Dan kalau ada dia juga, pasti sepasang jiwa tak menderita.

to be..

1 comment:

PaLi3 said...

x best gila nama...