Sunday, January 16, 2011

Bukan Cerita yang Dia Cerita (part 1.0)

Hari itu hujan turun seperti hujan tak pernah turun. Boleh kata lebat, boleh juga kata tak. Tapi baju-baju di ampaian yang tidak terangkat semuanya basah dan mungkin tidak akan kering dalam masa yang terdekat ini.

Turunnya hujan bersama burung-burung kecil yang terbang menaburkan benih-benih cinta di sekitar kawasan perumahan kecil ini.

Ada benih cinta yang jatuh di hadapan rumah Ismeth. Esoknya ia membesar dan menjadi seorang jejaka dari dunia tarian.

Ada benih cinta yang jatuh di hadapan rumah Wawa. Esoknya ia membesar dan menjadi seorang jejaka pendek yang sama tinggi dengan beliau.

Namun, ada benih cinta ini jatuh sipi-sipi dengan motorsikal Kriss Iskandar. Dia hampir kemalangan dek benih cinta yang ditaburkan oleh burung-burung kecil yang langsung tidak tahu melihat warna lampu isyarat.

***

Dalam hujan yang turun seperti tidak pernah turun itu, Hazal dibawa pulang oleh Concorde kecil yang dibelinya di Guatemala. Sudah selesai mengemas baju-baju di dalam beg, Concorde itu dimasukkan di dalam koceknya dan dia melangkah megah masuk ke perumahan kecil yang tak pernah dilanda gempa bumi itu.

Seolah-olah dramatik filem Tamil, melangkah masuknya Hazal ke dalam kawasan perumahan hujan berhenti dan semuanya sunyi sepi.

Hanya kedengaran bunyi-bunyi antelope liar yang mengejar manja anak-anak singa sambil meratah pucuk paku yang mudah didapati di kawasan perumahan itu.

" Hazal? "

Bila mana dia menoleh, dia melihat sekujur tubuh langsing berbaju kebaya ketat warna putih, bertahi lalat di kanan bibir dan memegang payung murah berwarna putih.

Hazal menggosok matanya. Cilake, takkan aku nampak pari-pari, bisik hati kecilnya. Dia melihat kembali dan menggosok semula matanya. Ke orang bunian, kata lagi hatinya.

Hasilnya dia dan hatinya terpaksa berpakat dan berkompromi yang berada di depan matanya itu sekarang bukan pari-pari mahupun orang bunian.

Hanya seorang gadis bernama Ilya.

to be..

2 comments:

say- O said...

best, menunggu sambungannya

ismeth said...

nice~~aku menunggu smbungan cter ni.